اصول ورزشی در بیماران دیابتی

  • اصول ورزشی در بیماران دیابتی
  • اصول ورزشی در بیماران دیابتی
ورزش می‌تواند به روش غیر دارویی، بیماری دیابت را در بسیاری از موارد کنترل کند، شدت بیماری را کاهش دهد و به میزان قابل توجهی خطر عوارض دراز مدت بیماری دیابت را کم کند. ورزش های پویا و دینامیک مانند: پیاده روی، دویدن، شنا و ... باعث افزایش پاسخگویی سلول‌های بدن به انسولین می شوند که در صورت همراهی با تغذیه مناسب می‌تواند باعث کم شدن ذخایر چربی بدن شده و سوخت و ساز قند را در بدن به میزان قابل توجهی بهبود بخشد. ورزش می‌تواند در درمان بیماری دیابت را از شیوه دارویی به شیوه غیر دارویی و درمان محدود و به اصطلاح رژیم غذایی تبدیل کند. توصیه می شود که تمامی افراد مبتلا به بیماری دیابت که تمایل به انجام ورزش دارند، قبل از شروع ورزش تحت ارزیابی کامل پزشکی قرار گیرند تا احتمال بیماری قلبی_عروقی در آنها مورد بررسی قرار گیرد، همچنین از کنترل قند خون قبل از شروع ورزش اطمینان حاصل شود. مراقبت از پاها در فرد مبتلا به بیماری دیابت، "فقط یک زخم کوچک" بی معنی است. هرگونه ضایعه و زخم هر چند کوچک می‌تواند به عفونت جدی و خطرناک تبدیل شود. پوشش مناسب برای پاها (جوراب و کفش مناسب) ضروری و حیاتی است. قبل از پوشیدن کفش آن را از نظر وجود هرگونه جسم خارجی و سنگریزه به دقت بررسی کنید. جوراب مورد استفاده باید نرم و راحت باشد و پس از هر بار استفاده شسته شود. جوراب های خیس و عرق کرده خطر ایجاد زخم‌های پا و بیماری قارچی بین انگشتان پا را افزایش می دهد. کفش ها باید کاملاً راحت و مناسب باشند. نباید از کفش های تنگ یا گشاد استفاده کرد. بیماران باید روزانه پاهای خود را از نظر وجود خراش، بریدگی، تاول، فشار توسط ناخن مجاور و وجود میخچه وارسی کنند و در غیر این صورت وجود هرگونه برش، خراش، تاول یا فشار توسط ناخن، بلافاصله با پزشک خود مشورت کنند. افت قندخون ورزش عملکردی شبیه به انسولین دارد. به این ترتیب اگر بیمار از داروهای خوراکی دیابت استفاده می کند باید حین ورزش مراقب افت قندخون باشد. علائم هشداردهنده افت قندخون شامل لرزش بدن، تپش قلب، تعریق بیش از حد، گرسنگی شدید، سردرد، خواب آلودگی، گیجی و تغییر ناگهانی در خلق است. در صورتی که بیمار دچار افت قند خون می شود: ▪ حتی اگر مطمئن نیستید که بیمار افت قند پیدا کرده است باز هم دست به کار شوید و اتلاف وقت شرایط را بدتر می‌کند. ▪ اگر امکان آزمایش قندخون با استفاده از گلوکومتر وجود دارد، قندخون بیمار را با این وسیله اندازه گیری کنید. ▪ ماده غذایی شیرین به بیمار بدهید؛ مانند: حبه قندف شکلات، آب میوه شیرین. ▪ بیمار را از مصرف غذاهای چرب بر حذر دارید چرا که چربی غذا مانع از جذب قند می‌شود. ▪ به بیمار آموزش دهد که ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید و قبل از شروع مجدد ورزش در صورت امکان قند خون را با گلوکومتر کنترل کند. اگر قند خون بیمار کمتر از ۱۰۰ میلی گرم در دسی لیتر است یا اگر هنوز حالت کاملا خوب نشده است، ورزش را مجدداً شروع نکند. افت قند خون در کسانی که به تازگی ورزش را شروع کردند یا کسانی که ورزش‌های سنگین انجام می‌دهند، شایع‌تر است. بیمار می‌تواند برای جلوگیری از افت قند خون هنگام ورزش از پزشک خود بخواهد تا میزان انسولین یا داروهای دیابت او را تنظیم کند، همچنین می تواند قبل و بعد از انجام ورزش، مصرف غذایی را افزایش دهد. بهتر است قند خون خود را تا ۱۲ ساعت پس از انجام ورزش‌های سنگین (ورزش به مدت بیش از ۴۵ دقیقه) یا پس از افزودن بر شدت و مدت ورزش معمول، کنترل کند.
فاطمه | يكشنبه 7 ارديبهشت 1399
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید