رژیم غذایی پر فیبر

  • رژیم غذایی پر فیبر
  • رژیم غذایی پر فیبر
رژیم غذایی پر فیبرتعریف: رژیمی است که حدود ۲۰ تا ۳۵ گرم فیبر رژیمی (یا بیشتر) در روز یا تقریباً ۱۰ تا ۱۳ گرم فیبر به ازای هر ۱۰۰۰ کالری را در روز تامین می کند. • منابع غذایی: غلات کامل و نان تصفیه نشده، انواع سبزیجات خام و پرفیبر (خانواده کلم و...)، میوه‌های خام و حبوبات. • کاربرد والینی: یبوست آتونیک، دیورتیکوکلوزیس، دیابت ملیتوس، هیپر کلسترولمی، کاهش ریسک ابتلا به کانسر کولون. • کفایت تغذیه ای: اگر با توجه به شرایط بالینی بیمار برنامه‌ریزی شود، می‌تواند نیازهای غذایی وی را تأمین کند. موارد احتیاط: - استفاده از رژیمی پروفیبر در طولانی مدت می تواند احتمال اتلاف ریزمغذی هایی مثل کلسیم، آهن و روی را به دلیل تداخل غذایی با فیبر ایجاد کند. - مواد غذایی پر فیبر باید به تدریج وارد رژیم غذایی شوند تا تحمل گوارشی نسبت به آن افزایش یابد. - در بیماری دیورتیکول در موارد التهاب، رژیم کم فیبر و فقط پس از رفع التهاب برای کاهش زمان تخلیه روده و فشار داخل کلون، رژیم پرفیبر توصیه می‌شود. چگونگی برنامه ریزی غذایی: ▪ با افزودن ۲ تا ۳ بعد از غذاهای غنی از فیبر (میوه‌های خام، سبزیجات خام؛ غلات سبوس‌دار، حبوبات و... به رژیم غذایی عادی می توان به رژیم غذایی پرفیبر دست یافت. 10
فاطمه | چهارشنبه 17 ارديبهشت 1399
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید
دسته بندیوبلاگ
فاطمه کریمیانفاطمه کریمیانعضویت از سه‌شنبه 29 بهمن 1398