وعده های غذایی پس از مسابقه

وعده های غذایی پس از مسابقه
شروع به خوردن کربوهیدرات بلافاصله پس از فعالیت ورزشی و تداوم آن در تناوب‌های 2 ساعتی به مدت شش ساعت در مقایسه با به تعویق انداختن خوردن تا دو ساعت پس از به پایان رسیدن فعالیت ورزشی، به غلظت‌های زیادتر گلیکوژن عضله منجر شده است. بالاترین مقادیر سنتز گلیکوژن زمانی رخ می‌دهد که در 4 ساعت پس از فعالیت ورزشی، 0/4 درصد گرم کربوهیدرات به ازای هر کیلوگرم وزن بدن هر 15 دقیقه یک بار خورده شود. با وجود این، این اقدام می‌تواند منجر به خوردن کالری بیش‌تر انرژی نسبت به هزینه کالریک شود و احتمالاً زمانی که رویدادهای مسابقه‌ای با فاصله زمانی کم از هم برگزار می‌شوند، بهترین اقدام است. اگر ورزشکار بین وهله‌های فعالیت ورزشی شدید، بیش‌تر از 24 ساعت وقت دارد، زمان‌بندی تغذیه اهمیت کمتری دارد؛ زیرا در این چاچوب زمانی، ذخایر کربوهیدرات با یک رژیم غذایی طبیعی بازسازی خواهد شد. 24 ساعت پس از فعالیت ورزشی، غذاهای با شاخص قندی زیاد در مقایسه با غذاهای با شاخص قندی کم، به غلظت گلیکوژن عضله زیادتر منجر می‌شود. با وجود این، استفاده از غذاهای با شاخص قندی زیاد برای افزایش سنتز گلیکوژن باید در چارچوب رژیم غذایی کلی در نظر قرار گیرد و ممکن است تنها هنگام تورنمنت مسابقه‌ای (برعکس تمرین) مناسب باشد؛ زیرا به حداکثر رساندن سریع ذخایر گلیکوژن برای عملکرد در یک مسابقه، حیاتی است. گنجاندن پروتئین در وعده غذایی پس از فعالیت ورزشی، مانع از سنتز گلیکوژن نمی‌شود یا به آن کمک نمی‌کند. با وجود این، می‌تواند اسیدهای آمینه‌ی ضروری را برای ترمیم عضله تامین کند و برای حفظ توده عضلانی هنگام تمرین طولانی مدت، به تحریک هورمون های آنابولیکی تر کمک کند. 00
مهرداد | دوشنبه 29 ارديبهشت 1399
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید
دسته بندیوبلاگ
مهرداد غفاریمهرداد غفاریعضویت از سه‌شنبه 19 فروردين 1399من آن موجم که نبود حضورم به معنای نیستی من است.vayasport.cominstagram.com