ویتامین آ

ویتامین آ
ويتامين مواد مخصوصی که در اغذیه مختلف وجود دارند و وجود آن‌ها در جیره غذایی کاملاً ضروری است و کمبود آن‌ها منجر به امراض مختلفی می‌شود. ویتامین‌ها انواع بسیار دارند: آ، ای، ب ۱، ب ۲، ب ۶، ب ۱۲، ب کمپلکس، ث، د، کا و غیره. ویتامین آ: برای مثال به چند قلم از گیاهان که این ویتامین در آن ها وجود دارد اشاره می‌کنیم: گندم، هویج، کاهو، کدو زرد، نخود و... و به مقدار کمتری می توان در میوه جات دیگر آن را یافت، مثل: هلو، موز، زردآلو و... جالب اینکه ما توانایی آن را داریم ویتامین را به طور غیر مستقیم استفاده کنیم. مثلاً استفاده کنیم مثلاً حیواناتی که از گیاهان استفاده می نمایند محصولات وجودی آنان نیز ترکیبی از همان غذایی گیاهی است، مثلا شیر، پنیر، کره، جگر حیوانی و حتی تخم‌مرغ. سومین جایگاهی که می توان برای ویتامین « آ» نام برد روغن جگر ماهی است. مصرف: اگر کسی ۳ الی ۵ روز ویتامین « آ» را استفاده کند، چنانچه آن شخص مبتلا به شب کوری باشد، مرتفع می گردد. اثر سریع و قابل محسوسی در نشو و نما دارد. اگر این ویتامین را به کودک خردسالی برسانند البته به مقدار کافی رشد و نمو به بچه بیشتر خواهد شد. بیماری: فقدان این ویتامین در بدن، آدمی را مبتلا به شب کوری یا اگزوفتالمی می‌کند، قدرت و توان ایستادگی او را در مقابل امراض سلب می نمایند و مسلماً رشد بدن را متوقف می‌کند و گاهی هم علایم پوستی به دنبال دارد. نیاز روزانه هر انسان به این ویتامین که خود منشأ نشانه های سلامتی و نشاط در انسان است ۱۰ هزار-۲۰ هزار تا حداکثر یک میلی گرم می باشد. 10
فاطمه | سه‌شنبه 3 تير 1399
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید
دسته بندیوبلاگ
فاطمه کریمیانفاطمه کریمیانعضویت از سه‌شنبه 29 بهمن 1398