7 نکته برای ورزشکاران در خوردن کافئین

7 نکته برای ورزشکاران در خوردن کافئین
نکاتی در مورد خوردن کافئین که بهتر است ورزشکاران در مورد آن بدانند تا عملکرد ورزشی آن‌ها با مشکلی مواجه نشود. 1. ورزشکارانی که به خوردن کافئین عادت ندارند و آن را یک کمک ارگوژنیکی در نظر می‌گیرند، با عوارض روانی و فیزیولوژیک آن آشنا هستند. از این رو، این‌گونه افراد باید قبل از استفاده از یک راهبرد کافئینی تمرینی یا مسابقه‌ای، آثار آن را امتحان کنند. 2. از آنجایی که ترک کافئین، عملکرد فعالیت ورزشی را کاهش می‌دهد، ورزشکارانی که به آن عادت کرده‌اند باید برای پیشگیری از نشانگان نامطلوب ناشی از توقف کامل آن، خوردن دوزهای کم‌تر آن (کم‌تر یا مساوی 3 میلی‌گرم به ازای هر کیلوگرم) را مدنظر قرار دهند. 3. اگر ورزشکاری با هدف افزایش آثار کافئین هنگام مسابقات تصمیم بگیرد که خوردن آن قبل از مسابقات را متوقف کند، باید دست‌کم یک هفته قبل، خوردن کافئین را کاهش دهد تا آثار آن کاملاً از بین بروند. برای اجتناب از نشانگان منفی بالقوه، باید به جای ترک ناگهانی، تدریجی و در 3 الی 4 روز، خوردن آن را کاهش داد. خوردن دوباره‌ی کافئین در روز مسابقه، آثار ارگوژنیکی مطلوبی را (همانند کسانی که نمی‌خورند) تامین می‌کند. 4. خوردن کافئین می‌تواند برای تمرینات استقامتی با حجم زیاد یا شدید منفید باشد. 3 یا 4 روز متوالی دریافت کافئین به مقدار کم (هنگام یک بازه‌ی زمانی روزهای تمرینات سنگین) می‌تواند به عنوان یک کمک ارگوژنیکی به آماده شدن برای مسابقه کمک کند. 5. نیمه عمر کافئین تقریباً 4 تا 6 ساعت می‌باشد و نشان داده شده است که غلظت آن در پلاسما ظرف 30 تا 60 دقیقه به اوج خود می‌رسد. بنابراین، کافئین باید دست کم سه ساعت قبل از رویدادهای توانی، سرعتی و استقامتی کوتاه مدت یا 1 ساعت قبل از رویدادهای توانی، سرعتی و استقامتی کوتاه مدت یا 1 ساعت قبل از رویدادهای استقامتی طولانی مدت خورده شود. 6. مصرف مجدد کافئین به صورت حاد، لزوما باعث بهتر شدن عملکرد نمی‌شود؛ هر چند اگر مسابقات با فاصله‌ی بیش از 6 ساعت برگزار شوند، این کار می‌تواند مفید باشد. 7. از آنجایی که کافئین میزان لاکتات پلاسما را افزایش و PH درون سلولی را کاهش می‌دهد، می‌تواند برای ورزشکارن رویدادهای سرعتی که مسابقه آن‌ها 30 ثانیه تا 3 دقیقه به درازا می‌انجامد، نامطلوب باشد. باوجود این، به پژوهش بیش‌تری نیاز می‌باشد.
مهرداد | چهارشنبه 11 تير 1399
لطفا جهت ارائه نظر وارد شوید